Sedieť vo veľkom aute, dlhom bez mála päť metrov, ktoré má pod kapotou šesťvalec a je úplne jedno, či benzínový, alebo dízlový, to je vždy zážitok. To čo sa nám na šesťvalcoch tak páči, to je ich zvuk. V súčasnosti je to už s tým zvukom slabšie, keďže všetky sú tak odhlučnené a kultivované, že ten jeho charakteristický prejav už nie je taký výrazný. Napriek tomu ten pocit, že sme mali pod pravou nohou 330 naftových koní a 700 Nm, to sú situácie, ktoré musia chytiť každého, kto má len trochu rád vôňu nafty, benzínu. Toto všetko ponúka aj nové GLE kupé.
Dizajn, čo sa páči
Mohutná karoséria, vysoký pontón a malé okná. To je stručná charakteristika Mercedesu GLE kupé. Môžeme pokračovať, vysoký posed, priestranný interiér. Ten je inak pre nás už klasika, cítili sme sa tam ako v GLE alebo GLS. Presne taký istý 12,3 palcový displej prístrojového štítu. Multimediálny systém MBUX, to je tiež už klasika, s uhlopriečkou 12,3 palca. Ovládať sa dá hlasom, priamo na displeji je dotykový, potom plôškou na volante a ešte aj touchpadom. Mercedes sa chváli, že vzadu by malo byť oproti predchodcovi viac priestoru. Tradičný problém je pri nastupovaní, vykrojenie dverí kopíruje výrazné zvažovanie sa strechy a treba tak skloniť hlavu. Priestoru je tam však dosť, nie len na kolená, ale aj na hlavu. Oproti predchodcovi sa rázvor zväčšil o 2 cm, ale ak by sme to porovnali s GLE, je tam priestoru na kolena menej. Kupé, aj keď vychádza práve z GLE má rázvor o 6 cm menší. Ešte kufor, ten má 625 litrov. Len tá nakladacia hrana je stále vysoko aj keď je oproti predchodcovi nižšie, stále si treba dávať pozor, aby ste si pri nakladaní nezašpinili nohavice na nárazníku, ten je vždy špinavý.
Poďme za volant
GLE kupé sa veľmi dobre sa ovláda, vôbec sme nemali pocit, že by to bol veľký päť metrový koráb s hmotnosťou takmer 2,5 tony. Bez problémov sme s ním dokázali manévrovať. Pod kapotou pracoval pozdĺžne uložený radový šesťvalec, so silou 243 kW. Čo by to bol za Mercedes, keby nemal „Dynamic select“, teda jazdné módy. Väčšina ľudí, tak ako aj my bude zrejme najviac jazdiť v Comforte. Vyhovoval nám a veľký podiel na tom má 9 stupňový automat G Tronic. Motor zbytočne nevytáča. Podľa nás ide o dokonalú súhru technickej vyspelosti a komfortu. Optimalizuje otáčky, ale keď treba aj v tomto režime pri podradení pustí otáčky dosť vysoko. Režim Sport, po zatlačení plynu až na podlahu, nás trošku nás prekvapilo, koľko trvá, kým sa turbo nafúkne a auto zareaguje. Potom už ide a celkom slušne, na 100 km/h to dá za menej ako 6 sekúnd. Ak by niekomu nevyhovoval „COMFORT, ani SPORT“, je tu ešte „ECO INDIVIDUAL a TERÉN“.
Jazdné vlastnosti
Mercedes má pre GLE kupé tri podvozky. Základný s ocelovými pružinami. Potom AIRMATIC, teda vzduchový, ktorý sme mali aj my a tým tretím je E-AKTÍV. V Comforte sme boli s komfortom spokojný. Nerovnosti zvláda s prehľadom odfiltrovať. Napriek tomu sme mali pocit, že je nastavený o niečo tvrdšie ako sme mal v GLE. V športovom režime podvozok prekvapil svojou tvrdosťou. Ale zase, keď sme jazdil svižnejšie mimo mesta drží auto ako pribite a aj náklony karosérie sú minimalizované. Aj keď sme občas trošku bojovali s nedotáčavosťou. Ešte TERÉN, po jeho zaradení sa dvíha svetlá výška. Zo štandardných 20,5 cm na 26 cm. Čo je dosť, s ohľadom na to, že s týmto autom sa zrejme nikto nevyberie do náročného terénu. Čo je síce škoda, lebo to čo toto GLE kupé dokáže je naozaj zážitok. Pri naozaj náročnom krížení náprav, auto ani raz nezaváhalo a pribrzďovaním jednotlivých kolies sa dostalo z náročných situácii. Na druhej strane podvozok nie je veľmi chránený. Pod motorom je len plast, klasika v podaní takýchto modelov.
Spotreba
V móde „SPORT“ ide hore. Brzda plyn, brzda plyn, to si pýta svoje a razom je tam skoro 13 litrov. „COMFORT“, to je zlatá stredná cesta, mesto 10,6 l. Diaľnica to je približne 1500 otáčok pri rýchlosti 130 km/h a cestovali sme za 7,4 l. V priemere sa dá pri normálnej jazde, bez vystrájania jazdiť s týmto „drobčekom“ s prehľadom aj pod 9,0 litrov. Ak by niekto chcel s týmto autom jazdiť ekonomicky, môže, na to tu je „ECO“ mód. Ale, úprimne, žiadny výrazný rozdiel v porovnaní s „COMFORTOM“, sme nezaregistrovali. Podvedome, sme však podstatne jemnejšie zaobchádzali s plynovým pedálom, keďže sme tam mali „ECO“. Tým pádom sme jazdili ekonomicky a aj elekologicky. Význam to má, hlavne v meste, spotreba sa dá stlačiť pod 10 litrov.
Hoci je to mastodont, o tom niet pochýb, má svoje čaro. Je to auto na hltanie diaľničných kilometrov so všetkým, čo k tomu patrí a nechýba mu pritom ani patričná grácia. Možno je trochu na jeho škodu, že u nás sa ta jeho grácia bude prezentovať hlavne v nákupných centrách.