O jednom v súčasnosti z najpredávanejších áut francúzskej automobilky Renault modeli Captur sme už v našej rubrike písali. Teraz prišiel Renault na trh s týmto modelom, ktorý sa vybral novou technológiou smerujúcou do budúcnosti.
Na vonkajšom vzhľade sa prakticky nič nezmenilo. Druhá generácia auta je modernejšia a pôsobivejšia než jeho predchodca prvej generácie. Stále je to síce malé a dostatočne priestranné auto vhodné pre rodiny a vyznávačov vozidiel s povestným francúzskym šarmom. Captur je vozidlo s kvalitne postaveným interiérom a veľmi prehľadnými displejmi infotainmentu a digitálneho prístrojového štítu. Práve ten predstavuje azda najväčší rozdiel medzi klasickým benzínovým modelom a nami testovaným. Prístrojový panel obsahuje totiž dvojaké merania spotreby. Ráta totiž aj minutú energiu pochádzajúcu z rekuperácie či dobíjania spaľovacím motorom.
Spolupráca benzínového a elektrického motora
Výrobca označuje auto ako PHEV, čo je čiastočne správne. Auto sa dá nabíjať priamo z elektrickej siete. Nielen to. Captur má pod zadnými sedadlami akumulátor s kapacitou 9,8 kWh. Zo „zástrčky“ elektrickej siete sa dá nabiť najskôr za tri hodiny a vydržať táto kapacita má na prejdenie 50 kilometrov. Rozdiel je však v tom, že benzínový motor s objemom 1,6 litra dokáže počas jazdy akumulátor nabíjať aj sám. Netreba sa tak spoliehať iba na elektrické nabíjačky, aj keď sa použiť môžu. Pre vodiča to znamená o možnosť navyše. Preto automobilka označilo tento model prívlastkom E-Tech. Je to vďaka spojeniu benzínového štvorvalca s elektromotorom a batériou umožňujúcou čerpanie elektriny aj zo siete.
Premyslený systém
Mechanická prevodovka spája spaľovací motor a elektromotor. Kým eCVT prevodovka ponúka množstvo prevodových pomerov, mechanická prevodovka ich má šesť v smere vpred. Štyri používa spaľovací motor, dva elektromotor. Prevodovka pritom dokáže pracovať v čisto elektrickom režime, v hybridnom pri súbežnej práci oboch motorov alebo v režime jazdy výhradne na spaľovací motor. Pre hladké štarty spaľovacieho motora je tu navyše ešte jeden elektromotor. Ten vystupuje v pozícii remeňového štartér-generátora a jeho prácou je štartovať spaľovací motor v momente, keď jeho činnosť vyžaduje situácia. Vďaka dobíjaniu batérie počas jazdy benzínovým motorom sa akumulátor vlastne nikdy nevybije. Auto jazdí v EV režime s tým, že spaľovací motor spustí len pri vysokom zaťažení – napríklad pri akcelerácii a pri jazde po diaľnici. Ak chce vodič úplne zabrániť spusteniu spaľovacieho motora, musí sledovať úroveň požadovaného výkonu. Ak prekročí hranicu, spustí elektromotor. Môže tiež zvoliť režim Pure. Ak si vodič chce odložiť energiu v batérii na ďalší čas, stačí mu zapnúť režim ESAVE. Táto funkcia zachová v batérii toľko energie, koľko tam aktuálne je.
Úsporné a ekologické auto
V meste sme vďaka týmto systémom jazdili takmer 65 percent v elektrickom režime. Na diaľnici to už nefunguje a väčšinu energie dodával benzínový štvorvalec. Dovedna dávajú tieto systémy výkon 160 koní z čoho spaľovací motor 91 a elektromotor 69 koní. Auto má štartér-generátor, ktorý poznáme napríklad z vozidiel značky Toyota, Mercedes Benz alebo aj Honda. Motory kombinuje multimódová samočinná bezspojková prevodovka. Výsledkom tejto zložitej kombinácie je slušná spotreba benzínu. V meste do bolo 2,6 litra, mimo mesta 3,5 a na diaľnici 6,5 litra. Na auto je možné, ak taká možnosť u nás opäť nastane, získať dotáciu 5 000 eur. Menšou nevýhodou je pomerne pomalá možnosť nabíjania z elektrickej siete. Dokáže čerpať energiu výkonom najviac 3,7 kW. Napriek tomu pri plne nabitej batérii i plnej 39-litrovej benzínovej nádrži bez problémov prejdete vyše 1 000 kilometrov. Vyžaduje to však zbytočne nestláčať plynový pedál a jazdiť pokojne a plynulo. K dispozícii je tak auto, ktoré svojou technológiou smeruje do budúcnosti.
Foto © Groupe Renault