Testovali sme nový crossover japonskej automobilky Mazda. Je to krásne auto z kategórie v súčasnosti mimoriadne obľúbených stredne veľkých crossoverov s benzínovým motorom s objemom dva litre a pohonom všetkých kolies.
Na prvý pohľad upúta
Mazda priniesla na trh naozaj krásne auto a po všetkých stránkach zaujímavé. Navyše, v tradičnej červenej farbe karosérie, ktorá je už takmer typická pre tieto japonské autá s dizajnovým jazykom Kodo. Samozrejme, k dispozícii sú na výber aj iné farebné odtiene. Vráťme sa však k nášmu červenému.
Na prvý pohľad zaujme vystupujúca predná kapota zakrývajúca zvrchu svetlomety. Je to dizajnový prvok ale napríklad na umývačkách sa kefy nedostanú všade a svetlá nebudú dokonale umyté. Vyzerá to však pekne a čo na tom, že menej praktické.
Auto vyzerá lepšie v skutočnosti, než na fotografiách. Je to kombinácia SUV, hatchbacku a kupé. Chýba azda už iba kabriolet. Toto auto je dostatočne malé zvonka pre pohodlnú jazdu v mestskej premávke, ale dostatočne veľké zvnútra na pohodlnú jazdu aj na dlhšie jazdy. Plynulé vonkajšie línie a dokonalé remeselné spracovanie, výborné svetlá a zaujímavo tvarované zadné piate dvere sú prednosti, ktoré upútajú pozornosť. Očividne zvýšená svetlá výška predurčuje autu aj jazdu mimo spevnených ciest. Možno však treba dávať pozor na predný previs, ktorý trochu prekáža pri prejazde jám v teréne. Ale kto by si nedal pozor na takéhoto krásavca?
Priestranný interiér
Priestranná kabína ponúka skvelé pohodlie pre všetkých vo vnútri, a to aj na tých najdlhších cestách. Vďaka veľkorysému priestoru pre nohy, hlavu a plecia, bez ohľadu na to, kde sedíte, bude cestovanie potešením pre všetkých.
V interiéri mierne prekvapila modrá koža na viacerých miestach doplnená čiernymi plochami takisto koženými. Sedadlá boli textilné, ale inak sme sa cítili ako v prémiovom segmente. Z hľadiska vyhotovenia a použitých materiálov patrí toto SUV jednoznačne medzi špičku. Ergonómia interiéru uľahčuje vodičovi „prácu“. Každý ovládací prvok je v komfortnej zóne vodiča, výška uloženia displejov nenúti vodiča sústreďovať pozornosť príliš ďaleko od cesty pred ním, každé tlačidlo má jednoznačnú spätnú odozvu a otočné ovládače majú citeľne oddelené stupne. Stredový displej nie je dotykový, čo je evidentné vzhľadom na jeho vzdialenosti od vodiča, ovláda sa výhradne cez HMI ovládač umiestnený pri páke radenia. Zvlášť oceňujem fyzické ovládače na paneli klimatizácie – sú prehľadné, v dosahu pre vodiča i spolujazdca, funkcie sú jednoznačne označené piktogramom.
Mazda CX-30 má elektrické ovládanie kufrových dverí od úrovne výbavy Plus. Batožinový priestor má maximálnu kapacitu 430 litrov, vrátane priestoru pod podlahou. Testovaný model mal pod ňou polystyrénovú výplň s dojazdovou rezervou na plechu.
Motorová klasika Japoncov
Mazda stále verí atmosférickým pohonným jednotkám. Pod kapotou testovaného modelu CX-30 bol nepreplňovaný hladký benzínový dvojliter, s maximálnym výkonom 150 k. Zaujímavosťou tohto motora je dvojvalcový režim. Systém Mild-Hybrid prináša nižšiu spotrebu paliva a nižšie emisie. Do 24-voltovej lítiovej batérie sa ukladá energia generovaná pri brzdení a následne sa používa na podporu už aj tak mimoriadne úsporného motora.
Benzínový štvorvalec dokáže v rámci šetrenia paliva pri nízkom zaťažení odpojiť dva valce. Tento jav je sprevádzaný miernym zvýšením vibrácií, no badateľným znížením aktuálnej spotreby paliva. Agregát spaľujúci benzín má dostatok sily v nízkych otáčkach. Ťah sa zvyšuje postupne s pribúdajúcimi otáčkami.
Čo sa týka spotreby údaje nie veľmi odzrkadľujú údaje výrobcu. My sme dosiahli priemernú spotrebu 6,2 litra a na diaľnici si motor vypýtal aj osem litrov pri dodržaní maximálneho rýchlostného limitu. S autom sa však jazdí perfektne, šesťstupňová manuálna prevodovka je výborne naladená, auto napriek výške sa v zákrutách nenakláňa. So širšími pneumatikami sedí na ceste príkladne. Takéto auto si zaslúži pozornosť a splní všetko, čo od auta tejto kategórie možno očakávať. S cenou čosi nad 30 000 eur je to dobrá voľba.