Patrím medzi tých, ktorí si dobre pamätajú Suzuki Vitaru v jej podobe z roku 1988 a neskôr z deväťdesiatych rokov. Bola veľká, silná a pútala pozornosť a neraz i obdiv. Dlhé roky patrila k najobľúbenejším autám na našich cestách. Mne sa najviac páčila Grand Vitara, ktorú výrobca predstavil na autosalóne vo Frankfurte nad Mohamom v roku 2005 ako tretiu generáciu. Roky však pribudli a bolo treba zmenu. Od roku 2014 je na cestách vídať súčasnú podobu Vitary, ktorá sa nevyhýbala ani miernym faceliftom.
Karoséria
Treba povedať, že dnešná Vitara je úplne iná, i keď badať aj na nej snahu nadviazať na korene prvej Vitary z roku 1988. Určite nie rozmermi, ale ladné tvary karosérie, výrazná predná maska, LED svetlá, podľa mňa pekne tvarovaná kapota motora pripomínajúca aspoň trochu Grand Vitaru, 16-palcové kolesá s peknými diskami, otvory chladenia motora na úrovni predného nárazníka, jemný bočný prelis karosérie od predného kolesa až po zadnú kapotu, ktorý pôsobí esteticky.
Zadná kapota s pekne tvarovanými zadnými svetlami s cúvacím svetlom integrovaným do zadného nárazníku je takisto moderná. Z relatívne veľkého off-roadu sa stáva kompaktné SUV so všetkým, čo k tomu patrí – viac bezpečnosti a viac ohľaduplnosti k životnému prostrediu.
Interiér
Z relatívne veľkého off-roadu sa stalo kompaktné SUV so všetkým, čo k tomu patrí – viac bezpečnosti a viac ohľaduplnosti k životnému prostrediu. Auto nie je veľké a mal som obavy, že ani interiér nebude oplývať priestorom. Vpredu je však dosť miesta a výborné sedadlá poskytujú dostatok pohodlia i na dlhý cestách. Oveľa komfortnejšie je interiér vytvorený pre cestujúcich vzadu. Vzpriamenejšie sedenie na predných sedadlách vytvára prekvapujúco dostatok miesta pre päť dospelých osôb vzadu. Pomerne masívna prístrojová doska a panel poskytuje dokonalý prehľad o vozidle. Nájdete tam aj klasické analógov ovldače ale infotainment by si zaslúžil facelift. Vidno na ňom, že má nejaké roky za sebou. Poskytuje však jednoduché používanie a s jeho ovládaním nebude mať problém nikto. Nechýba ani bohaté spektrum dostatočne veľkých ovládacích tlačidiel situovaných vľavo pod volantom alebo tradične prehľadný samostatný modul klimatizácie.
Prístrojový panel je verný klasike v podobe prehľadným analógových budíkov a centrálneho displeja palubného počítača. Pestrú škálu rôznych údajov dopĺňa pekná farebná grafika. Prednosťou modelu Suzuki Vitara ostáva aj naďalej bohatá výbava dostupná už v úplnom základe. Okrem bezpečnostnej výbavy a full LED svetlometov je tu už k dispozícii aj automatická klimatizácia či adaptívny tempomat. Nájdete tu aj prvky, ako je bezkľúčový prístup a štartovanie, polokožený interiér, parkovacie senzory, navigácia či kompletný balík jazdných asistenčných systémov. Necelých 300 litrov batožinového priestoru nie je vhra, ale na „vine“ je batéria, ktorá si ukrojila z pôvodného objemu tak stovku litrov.
Motor
Po skúsenostiach s mild-hybridnými verziami áut som sa trochu obával full-hybridnej verzie,ktorú som testoval. Musím však povedať, že som sa veľmi mýlil. Nová elektrifikovaná pohonná jednotka vlastnej konštrukcie Suzuki si dobre rozumie s automatickou prevodovkou a súčasne aj pohonom všetkých kolies All Grip. Hybridný pohon pozostáva z 1,5-litrového atmosférického štvorvalca s nepriamym vstrekovaním Dualjet, teda s dvojicou vstrekovačov pre každý valec. Systém dopĺňa elektrický motor-generátor, ktorý je netradične na prevodovke a cez vlastný prevod zo zadnej strany prevodovky vnáša svoj výkon do prevodovky. Samotná prevodovka je klasická šesťstupňová, ale robotizovaná. To znamená, že spojku aj radenie prevodových stupňov ovláda elektronika. Elektrická energia sa uskladňuje v 140-voltovom li-Ion akumulátore s kapacitou 0,84 kWh, čo je ekvivalent asi troch decilitrov benzínu.
Batéria je umiestnená pod podlahou kufra. Celý systém je pomerne jednoduchý a nezvyšuje enormne náklady na výrobu vozidla. Výhodou je, že tento hybridný systém umožňuje mať pohon iba predných kolies alebo všetkých štyroch. Systém umožňuje, samozrejme, aj rekuperáciu a na batériu môžete prejsť aj 80 kilomotrov. Mne sa podarilo prejsť sotva 70. Benzínový motor vyvinie 75 kW, elektrický 24,6 kW, navyše motor je atmosférický, takže nemá príliš veľa krútiaceho momentu od nízkych otáčok. Musíte teda počítať s tým, že vyššiu dynamiku dosiahnete až vo vyšších otáčkach. Na druhej strane pri rozumnej jazde dokážete jazdiť za necelých 5 l/100 km. Ja som to zvládol o pollitra benzínu viac. Aj tak je to slušný výkon vzhľadom na to, že auto s hmotnosťou 1,3 tony nie je žiadny vrabček. I keď sú aj oveľa vyššie hmotnostné kategórie áut. Cena testovanej verzie vo výbave 1,5 Dualjet Hybrid AllGrip 6AGS Elegance+: 29 040 eur.