Najdlhšia a najznámejšia železničná trať na svete, merajúca presných 9289 km, spája Európu a Ďaleký východ už vyše sto rokov. Prvá cesta bola zahájená v roku 1916, kedy slávnostne „Transsib“ otvorili. Necelý týždeň cesty vlakom po trase, ktorá vás prevedie nehostinnými podmienkami Ruska a Ázie v čase jej otvorenia trvala až mesiac. Počas nej však spoznáte a možno sa zamilujete do novej kultúry a zvykov, do zaujímavých miest alebo divokej a nespútanej prírody.
Trúfate si teda cestovať v uzavretom priestore s ďalšími desiatkami ľudí? Pretože súkromie necháte doma. Vašimi spoločníkmi sa stanú cudzí ľudia, ktorým možno nebudete rozumieť, budete sa s nimi deliť o jedlo aj o toaletu. Ak sa nebojíte takejto výzvy, na konci budete príjemne prekvapení, že ste sa nebáli objaviť 9289 kilometrov duše Ruska.
Počas cesty zastavuje vlak na železničných staniciach a v rozličných mestách a vám sa naskytne pohľad na unikátne a monumentálne stavby, ktoré častokrát bývajú dominantou okolitej výstavby a mesta.
Cesta začína v Moskve, ktorú častujú prívlastkami ako najdrahšie, najveľkolepejšie alebo najväčšie mesto v Európe. Ďalej cesta pokračuje cez pohorie Ural, okolité prostredie sa transformuje, lesy sa menia na tajgy a vlaky vezúce drevo na železničnej trati tiež pribúdajú.
Po tejto trase jazdí ešte mnoho spojov na kratšie alebo dlhé vzdialenosti. Cesta vedie aj železničnými mostami, ponad rieky Ob, Volga, Irtiš a mnohými ďalšími, ale medzi najzaujímavejšie prírodné poklady, ktoré uvidíte počas tohto vlakového dobrodružstva patrí Bajkalské jazero, ktoré túži navštíviť snáď každý pravý turista a ktorému sa hovorí aj Perla Síbíra. Vo vlaku, na železničných staniciach alebo na trhoviskách netreba zabudnúť ochutnať pravý ruský kaviár, pivko, výborné údené ryby alebo iné klasické ruské pochúťky.
Ak by ste chceli svoju trasu zmeniť a namiesto konečnej cieľovej stanice Vladivostok by vás lákalo Mongolsko alebo v Čína, alternatívou k Transibírskej magistrále je napríklad Transmongolská trasa. V Mongolsku sa vlak zastaví, aby turisti mohli obdivovať krásu hlavného mesta a vychutnať si jeho atmosféru. Konečne si ponaťahovať skrehnuté údy, a to priamo pod holým nebom, kde vládol Džingischán je predsa veľký zážitok.
Ďalším svetovým navštíveným veľkomestom je Peking, kde sa cesta pre vlakových dobrodruhov končí. Táto trasa predstavuje spojenie veľkomiest ako Peking, Ulanbátar a Moskva.
Avšak takou Transmandžuskou trasou sa dostanete cez Rusko do Číny.
Lístok na toto vlakové dobrodružstvo je najjednoduchšie kúpiť si cez internet, pretože si môžete vybrať cenu vlaku aj komfort podľa toho, čo vám vyhovuje. Cena lístka sa v závislosti od týchto kritérií pohybuje približne od 120 eur až do 600 eur. Čo sa týka vybavenia vlaku, umyvárne a spoločné toalety nájdete vo vagónoch, avšak osprchovať sa môžete až na vlakových staniciach. Jedálenské vozne sú samozrejmosťou a taktiež sa dá prestravovať aj na staniciach.
Transibírsku magistrálu nevyužívajú len ruskí alebo zahraniční turisti ale je aj skvelou alternatívou vývozu a exportu nákladnými vlakmi zo Sibírskych oblastí do ďalekej Európy a stredného Ruska. Uvažuje sa aj o jej predĺžení na západ až do Londýna a na východe by bolo konečnou zastávkou Tokio.
Ako a či vôbec je potrebné jej trasu predlžovať, na to má každý svoj názor, ale už teraz je Magistrála jedným z najväčších a najzaujímavejších stavebných projektov.
Zdroje:
www.travelistan.sk
www.bubo.sk
www.martinnavratil.blog.sme.sk