Nemecký koncern Volkswagen chystá v Európe investície za desiatky miliárd eur do výstavby niekoľkých závodov na výrobu batérií. Český minister priemyslu a obchodu Karel Havlíček pre Hospodářské noviny potvrdil, že vláda rokuje s automobilkou o tom, aby jeden zo závodov vznikol v Česku.
„Intenzívne o tom rokujeme, viaže sa to na projekt Gigafactory ČEZ, ktorý považujem za jednu z priorít a kľúčovú investíciu v ďalších rokoch. Táto príležitosť nám nesmie uniknúť. Sledujeme tam aj väzbu na ťažbu lítia, aj keď to nie je podmienka, bol by to však výborný reťazec,“ povedal Havlíček. Ako pre HN dodal, rozhodnúť chcú v tomto roku.
Volkswagen, ktorého súčasťou je aj česká Škoda Auto, chce mať do roku 2030 v Európskej únii celkovo šesť závodov na výrobu batérií. Koncom minulého týždňa koncern uviedol, že medzi zvažované lokality patria Česko, Poľsko a Slovensko. Každý závod by mal byť schopný ročne vyrobiť batérie s celkovou kapacitou 40 gigawatthodín. Podľa poradcov by tak jednotlivé závody mohli produkovať až 650.000 batérií ročne. Automobilka chce závody stavať s miestnymi partnermi.
V Česku by ním mohla byť energetická skupina ČEZ. Tá už vlani oznámila, že hľadá miesto, kde by sa mohol postaviť závod na batérie. Vtedy zástupcovia firmy uvádzali, že s VW nerokujú. Či sa to odvtedy zmenilo, spoločnosť neinformovala.
Česká vláda pracuje s niekoľkými možnosťami, ako Volkswagen do Česka prilákať a podporiť tak vznik konzorcia na výstavbu závodu. „Dokážeme pripraviť ako formu priamej podpory, tak nepriamej, teda daňové benefity. Je to investícia, ktorá nás posunie do prvej európskej ligy, zabezpečí prácu, podporí región a ťažiť z toho budú aj malé a stredné firmy a výskumné centrá,“ povedal Havlíček.
Podľa odborníkov na autopriemysel však pre Volkswagen bude hrať dôležitú úlohu nielen to, ako Česko podporí prípadnú výstavbu samotného závodu, ale aj to, aký je prístup štátu k elektromobilite ako celku. Ako povedal partner poradenskej firmy EY pre automobilový priemysel Petr Knap, pri zvažovaní investícií do technológií budúcnosti sa okrem daňových stimulov, ceny práce a jej kvalifikácie bude investor pozerať aj na podporu elektromobility zo strany štátu. „A tú u nás nájde v meradle EÚ výrazne podpriemernú až mizivú,“ dodal.