Myslím si, že nielen odborníci a výrobcovia áut, ale aj odborní motoristickí novinári nie sú úplne presvedčení o správnosti cesty motorizmu smerom k elektromobilom. Je veľa pokusov, lepších i horších, no málo tých, ktoré naozaj stoja za to. Práve Volkswagen ID 5 je cestou, ktorá dáva nádej, že smer je správny.
Dizajn
Podľa mňa je ID 5 najkrajším Volkswagenom súčasnosti. Nechcem porovnávať so staršími modelmi, ale kategória SUV kupé je mimoriadne obľúbená a ID 5 má všetko, aby zaujal popredné priečky predajnosti elektromobilov. Zadná časť vozidla je mierne skosená, ako to už pri „kupéčkach“ býva. Vyžaruje z neho dynamika a športové ambície. Zošikmená strecha však neznamená, že cestujúci na zadných sedadlách sa budú hlavou opierať o strechu. Pravdou je, že tancovať síce nebudú, ale miesta je tam dosť aj pre vyšších cestujúcich. A neprekáža, keď budú hneď traja dospelí a absolvujú dlhšiu trasu. Na prvý pohľad na rozdiel od predchodcov ID 4 a ID 3 má inak prepracovaný predný nárazník. Zadný nárazník je umiestnený o niečo nižšie a vzadu sú LED svetlá. Tie navyše možno nastaviť tak, že ak sa k vozidlu priblížite s kľúčom rozblikajú sa podľa toho, ako ich nastavíte. Možnosti sú dve. Možno hračka, ale určite milá. Predné svetlomety sú tie najmodernejšie, aké v súčasnosti existujú – IQ.Light LED Matrix. Možno trošku zložité označenie, ale fungujú skvelo.
Zaujmú aj lakované obklady dverí vo farbe laku karosérie, čo nebýva zvykom. Batožinový priestor je slušný. Veď takmer 550 litrov nie je bežný objem pri vozidlách tohto typu. Auto pôsobí mohutne a, ako som už tvrdil, je najkrajší súčasný Volkswagen. Testoval som vozidlo s označením GTX s 20-palcovými diskami so zaujímavým dizajnom. V skratke GT je zahrnutý odkaz na športovosť a písmeno X označuje pohon všetkých štyroch kolies. Do takéhoto auta je radosť nastúpiť.
Interiér
Na rozdiel od predchodcu, či skôr o máličko menšieho elektromobilu ID 4, má veľmi podobnú prístrojovú dosku. V aute ma potešila modrá koža, červené prešívanie, špeciálny poťah sedadiel a prahové „GTX“ lišty. Športové sedadlá sú dostatočne veľké s dostatočnou možnosťou posunu vertikálne i horizontálne. Vodič má k dispozícii pred sebou menší displej digitálneho združeného prístroja, v strede prístrojového panelu je zasa veľký dotykový displej infotainmentu. Nechýbajú ovládacie prvky klimatizácie bez podsvietenia, rovnako ani head-up displej s rozšírenou realitou. V aute je doslova všetko po ruke. Nechýba nič, čo by vodičovi i cestujúcim strpčovalo život. Absencia stredového tunela ako v spaľovacích autách vytvorila toľko priestoru, že si budete musieť na to zvyknúť. Auto je doslova prešpikované množstvom najmodernejších jazdných i bezpečnostných asistentov. Ak ich všetky zvládnete a budete využívať, šoférovanie bude neskutočne príjemné a pohodlné. Hovoriť o odhlučnení kabíny je zbytočné. Budete sa musieť veľmi snažiť, aby ste začuli aspoň šum vyvolaný pneumatikami na ceste. Exkluzivita a luxus tomuto auto ani náhodou nechýba.
Pohon
Auto má 77 kWh batériu umiestnenú pod podlahou auta, čo zabezpečilo neskutočnú stabilitu pri rýchlom prejazde zákrutami. Darmo, nižšie položené ťažisko je veľkou výhodou. Fyziku neoklamete. Auto poháňajú dva elektromotory. Jeden väčší je vpredu a menší vzadu. Oba dávajú výkonu 220 kWh čo je takmer tristo koní. Vďaka pohonu 4×4 v rámci jazdných režimov pribudol nový režim Traction zlepšujúci trakciu auta. Deje sa tak vďaka rozloženiu hnacej sily optimálne medzi prednú a zadnú nápravu.
Auto poskytuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy, čo je na auto,s hmotnosťou vyše 2,2 tony úctyhodný výkon. Je pravdou, že to asi nebudete veľmi skúšať, lebo údaj dobitia batérie sa rýchlo posunie. Preto je rozumnejšie jazdiť rozumne a úsporne, čím sa vám predĺži aj dojazd. Jednostupňová automatická prevodovka vás rýchlo upozorní, že jazdiť a preraďovať rýchlosti ako v aute so spaľovacím motorom sa tu nedá. Je to aj zbytočné. Pohodlie a bezstarostnosť, ktoré vás rýchlo dostanú. Maximálna rýchlosť je 180 km/h a dojazd sme dosiahli 467 kilometrov. Nabíjanie 77 kWh batérie na 135 kW nabíjačke je čosi viac ako pol hodina. Ja som pri takmer identickej jazde rozdelenej na okresné cesty, mesto a diaľnice dosiahol spotrebu 17 kWh, čo mi umožnilo naozaj slušný dojazd. A preto si dovolím zopakovať, že Volkswagen ID 5 GTX je auto, ktoré elektromobilite dáva zmysel. Bol to naozaj krásny zážitok v ešte krajšom aute. Za krásu sa však platí. Cena testovaného auta je 70 690 eur.