Pri príležitosti vystúpenia na District Open Air 2019 sa na Slovensku predstaví Ryan Bassoo z Veľkej Británie, známy ako Dub Concept, ktorý žije hudbou už od útleho detstva.
Ahoj Ryan, môžeš nám povedať niečo o sebe? Ako si sa dostal k Drum & Bass hudbe?
Prvýkrát som počul Drum & Bass v nahrávacom obchode Mickey Finna, Bitin ‚Back Records, kde som nakupoval UK Garage platne ako dieťa.
Kto ťa priviedol k hudbe tak mladého?
Ako dieťa som miloval tanečnú hudbu. Keď som mal 4 alebo 5 rokov bol som na diskotéke s rodičmi a zamiloval sa do hlasnej hudby. A tie svetlá. Skúšal som navodiť podobnú atmosféru aj doma. Potom som sa začal učiť hrať na gitaru a piano, hrával som v rôznych kapelách až kým som neobjavil sekvencery. Naučil som sa ako mixovať predtým, než som mal techniku študovaním reklamných fotografií DJ zariadenia na stránkach v DJ Mag a počúvaním DJ EZ, pracujúc na tom, čo robí. Bol to môj najväčší vzor.
Mal si iba 11 rokov, keď si začal počúvať Drum & Bass. Ako si sa dostal do Drum & Bass komunity?
Zvykol som nahrávať na pásky mixy a dával som ich ľudom v škole. Tak sa dostali z mojej školy, k ďalšej a k ďalšej… Na základe toho sa mi naskytli príležitosti hrávať na rôznych house parties. Veľká vďaka patrí DJ KG. Viedol vtedy ‘Bitin’ Back Records’ a pomáhal mi zapojiť sa do miestnej scény.
Kto je tvojim najväčším hudobným vzorom a aká bola tvoja prvá Drum & Bass platňa?
Prvá platňa, ktorú som kedy kúpil bola Shimon a Andy C – Quest/ Night Flight. Ako som spomínal, bol som fanúšikom UK Garage. Todd Edwards, MJ Cole, Wookie a Dj Zinc mi boli najväčšou inšpiráciou a práve Zincova hudba mi otvorila bránu k Drum & Bassu. Ten moment, kedy som sa posunul z Garage k Drum & Bassu bol, keď som počul Dillinjov remix tracku ‘Stealth’ od Future Cut.
Shimon a Andy C – Night Flight; (1996, RAM records)
Future Cut – Stealth (Dillinja remix); (2001, Renegade Hardware)
Kde bolo tvoje prvé vystúpenie?
V klube Leo’s Nightclub v Gravesende, kde začal svoju kariéru Pete Tong (pozn. red. legendárny britský DJ, známy aj zo svojich výberov pre BBC Radio 1 – Radio 1’s Essential Mix). Bol to drsný klub, plný násilia. Soundsystem doslova trhal uši. Mal som 13 rokov, obkolesený dospelými mužmi v kapucniach, ktorí si posúvali drogy. Nikdy predtým som nebol v takomto prostredí, preto som mal strach. Napriek tomu MC’s a dav vytvárali na tomto mieste neuveriteľnú energiu. Bol som nadšený ešte niekoľko dní.
Čo sa zmenilo po odsťahovaní do Southamptonu?
Hudobne som dozrel, v Gravesende totiž dominoval hlavne Jump-Up. Keď som sa presťahoval do Southamptonu, počul som hrať Gerru warm up set pred High Contrastom. Práve vtedy som si prvýkrát uvedomil, že môžem hrať hudbu, ktorú som chcel a nemusím robiť double drop každého tracku alebo mixovať rýchlo track za trackom.
„Miloval som Liquid, ale v Kente bolo všetko iba o Jump-Upe. Keď som prišiel do Southamptonu, počul som hrať Gerru a otvorilo mi to oči. Prvýkrát som si uvedomil, že môžem hrať hudbu, ktorú som chcel. “
Na mojej prvej Wax night párty som počul, že hrá LTJ Bukem & MC Conrad a to všetko zmenilo. Našiel som presne zvuk, ktorý som hľadal. Neskôr som pravidelne hrával a spoluorganizoval Wax nights. (pozn. red. Wax nights boli vychýrené parties v Southamptone, ktoré boli vypredané v predstihu. Predstavili sa tu djs ako Andy C, Netsky, Friction, Nero, Audio, Borgore a ďalší…)
Kedy si začal produkovať?
Vlastne som začal produkovať skôr, než som začal djing. Mal som okolo 10 rokov. Mal som demo od Fruityloops, myslím, že z nejakého magazínu. Zaujalo ma to a začal som sa všetko učiť úplne od nuly.
Čo ťa najviac inšpiruje a motivuje produkovať hudbu? S ktorým svojim trackom si najviac spokojný?
Počúvanie živej jazzovej hudby a žúrovanie. Skúmanie nových miest na svete. Špeciálne SUNANDBASS festival na Sardínii je magický. Každý rok si odtiaľ beriem strašne veľa inšpirácie do štúdia.
Hral si na párty s mnohými známymi DJs. Čo bola najpodivnejšia alebo najzábavnejšia vec, ktorá sa ti pri hraní stala?
Raz som hral pred Netskym a poprosil ma aby som vyplnil 10 minút z jeho setu, pretože musel isť na WC. Super pocit bol, keď mi Bukem povedal, aby som pokračoval po mojom poslednom tracku, pretože sa mu páčilo počúvať ma.
„Spomínam si na skákajúceho Conrada počas môjho setu a Markyho bežiaceho zo zadnej strany klubu, aby dal rewind. “
Aké to bolo hrať na Kostarike? Je tam Drum & Bass populárny? Ako si sa tam vlastne dostal?
Visionobi ma požiadal aby som hral pre Visionobi presents s ním a Joe Raygunom. Sú to moji priatelia zo Southamptonu. Práve teraz je na Kostarike dosť obľúbený Trap. Je tam cítiť obrovský Americký /Kanadský vplyv. Samotný festival bol uprostred džungle, bolo to šialené! Mimochodom, jedlo bolo skvelé.
V súčasnosti produkuješ pod Soul Deep Recordings. Posledný release si mal v januári. Môžeme od teba očakávať tento rok viac?
Momentálne spolupracujem s istými umelcami a som z toho strašne nadšený, ale bohužiaľ zatiaľ o tom ešte nemôžem hovoriť…
Čo môžu ľudia očakávať od tvojho setu?
Hlboký, atmosferický a hravý liquid. Milujem ten pocit, keď som na parkete, a tak sa stratím v hudbe, že zabudnem kde som. Presne ten chcem v ľuďoch vyvolať a snažím sa ho vytvárať v mojich setoch.
Bude to tvoja prvá návšteva na Slovensku?
Áno, bude. Neviem sa dočkať ako stretnem ľudí, ochutnám slovenské jedlo a naučím sa trochu o kultúre.
Ak chcete Ryana počuť naživo, môžete tak urobiť už 27. júla na District Open Air 2019, kde sa okrem neho predstaví aj CZ a SK support ako napríklad Blofeld, MagicKa, Lixx, Gesi a ďalší.