Kríza sa dnes týka mnohých z nás. Niekto má chuť svoj biznis zavrieť a niekto ho chce do poslednej chvíle zachraňovať, niektorí však krízu nepociťujú. V dnešnom svete už nie je tajomstvom, že sa nevieme uspokojiť s málom. Kríza pre nás nastáva už vtedy, keď nemáme tak veľa ako obyčajne. Myslieť iba na zisky je chyba. Ako sa postaviť ku kríze? Nie je novinkou, že Japonsko je nám príkladom v mnohých oblastiach – tak to môže byť aj v ich prístupe k biznisu.
V meste Kyoto v Japonsku funguje rodinný obchodík už 1020 rokov. Prežil vojny, prežil krásne časy. Nás však zaujíma jedno – ako je to možné? Aké je tajomstvo tohto obchodíku? Rodina Naomi Hasegawovej predáva občerstvenie ľuďom už od roku 1000 v podniku, ktorý sa volá Ichiwa. Ponúkajú chutné mochi – koláčiky z ryžovej múky. Kríza znížila tržby na minimum, keďže hlavným zdrojom príjmu boli turisti. Turisti teraz necestujú a nenakupujú ryžové koláčiky. Majitelia obchodu sa však krízy neobávajú. Ich obchod je totiž uprednostňuje dlhovekosť a tradíciu nad ziskami. prežili aj väčšie krízy ako je pandémia koronavírusu. V Japonsku sa podniky sústredia menej na dynamickosť a viac na výdrž. Vedenie spoločnosti pre nich znamená štafetový beh, nie šprint. Japonsko sa pýši takýmito podnikmi, ktoré pretrvávajú stovky rokov a darí sa im. Nie len maličké podniky ako Ichiwa, ale aj veľké podniky ako Nintendo. Ťažia zo svojej stability a dlhovekosti.
Ako na to? V prvom rade by Váš biznis mal mať vyšší zmysel ako iba zarábať Vám na živobytie. Podnik Ichiwa pôvodne vznikol ako občerstvenie pre pútnikov, ktorí mali namierené k neďalekej svätyni v Kyote. Ďalšie generácie majiteľov sa snažia zachovať tradíciu. Ich cieľom je podporovať komunitu, posúvať informácie a vedomosti na ďalšie generácie, starať sa o svojich zamestnancov a produkovať niečo čo ich urobí hrdými. S takýmto prístupom odvádzajú výbornú prácu a tak ich podnik prosperuje. Tieto hodnoty sa nazývajú „kakun“ a robia z maličkého podniku svetovo známu firmu. Napriek štedrým ponukám rozšíriť sortiment a zúčastniť sa výhodných obchodov, Ichiwa stále predáva iba ryžové koláčiky a zelený čaj. To je dôvod prečo vznikli – a to je biznis, ktorý chcú robiť. Držia sa toho a sú úspešní.
To je niečo nad čím by sa mali zamyslieť aj vznikajúce spoločnosti na Slovensku. Otvárať reštauráciu, pokiaľ nemáte vzťah k vareniu a jedlu Vás nespraví úspešnými. Potrebujete dlhodobý plán. Sústreďte sa na niečo čo Vás baví, vložte do toho energiu, silu a hlavne srdce a uvidíte kam Vás to privedie. Na inšpiráciu si môžete kúpiť jednu z kníh o Japonskom biznise, kde Vám podrobnejšie vysvetlia ako sa buduje úspešná spoločnosť na dlhú dobu tak, aby ešte vnúčatá vašich vnúčat boli na rodinný biznis hrdé.
Zdroj: www.nytimes.com