Clio má tridsiate narodeniny, počas nich už dvakrát získal titul Auto roka a pre rok 2020 bol opäť medzi siedmimi finalistami. Štvrtá generácia bola najpredávanejším malým autom v Európe a dva roky po sebe druhým najpredávanejším autom na starom kontinente.
Piata generácia
Je prvým modelom aliancie na novej platforme CMF-B. Vďaka nej sa podarilo znížiť hmotnosť o 50 kilogramov. Rozmery ostali takmer identické. Clio piatej generácie je o 12 mm kratšie, o 8 mm nižšie a má o 6 mm kratší rázvor. Vnútorný priestor je takmer identický, pribudlo miesto na kolená pre zadných cestujúcich. Najväčšou viditeľnou zmenou je interiér, všetko je nové, materiály, displeje, volant i sedadlá. Nedá sa nič namietať, i keď je stredový displej obrovský, základné veci okolo klimatizácie sa dajú ovládať klasicky, hudba pod volantom.
Netradičný hybrid
Najnovšie Clio je prvým európskym malým autom s hybridným pohonom, na trhu má iba dvoch japonských konkurentov. Zaujímavé je, že tri modely znamenajú aj tri úplne odlišné koncepcie. Yaris prenáša výkon oboch motorov cez planétovú prevodovku, Jazz zasa poháňa primárne iba elektromotor a benzínový má iba jeden prevod. Renault prišiel s úplne odlišnou koncepciou. Vylepšil starší atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 l s nepriamym vstrekovaním o nové časovanie ventilov. Teraz dokáže pracovať pri malom zaťažení v atkinsonovom cykle a pridal k nemu aj filter pevných častíc. Samostatne má výkon 67 kW (91 k) a krútiaci moment má 144 Nm. K nemu Francúzi pridali hlavný elektromotor doplnený o menší, ktorý sa volá štartér generátor. Výkon elektromotorov je 36 + 15 kW (49 + 20 k) a krútiaci moment 205 + 50 Nm. Najväčším prekvapením je multimódová prevodovka, ktorá má dva prevodové stupne pre hlavný elektromotor a štyri pre benzínový motor. Jedna z dôležitých výhod hybridu ostáva, auto nemá treciu spojku. Rozjazd a cúvanie sa deje iba na elektrický pohon. Zosúladením troch motorov je pomerne vysoký systémový výkon 103 KW (140 k). Súčasťou systému je batéria ukrytá pod batožinovým priestorom s kapacitou 1,2 kWh. Ukrojila z batožinového priestoru, ale ak oželiete rezervu, rozdiel určite nezbadáte. Zmestí sa však dojazdová rezerva a ostane približne 250 litrov.
Slušná dynamika aj spotreba
Hybrid teda nahradil doteraz najsilnejšiu verziu so štvorvalcovým turbomotorom. Orientačne sme zmerali zrýchlenie oboch verzií z 0 na 100 km/h a skutočne bol hybrid o pol sekundy rýchlejší, stihol to za 9,2 sekundy. Dosiahli sme dokonca lepší výkon, ako udáva výrobca. Clio je jediný Renault, ktorý sa nedá dobiť zo zásuvky. Dobíja sa iba rekuperáciou pri spomaľovaní. Ubratie plynu znamená primerané spomalenie, na aké ste zvyknutí z benzínových verzií. Páka v polohe B znamená vyššiu mieru rekuperácie a v rýchlostiach pod 75 km/h sa dokonca vtedy rozsvietia brzdové svetlá. Inak sa ovládanie nelíši od bežnej jazdy s automatickou prevodovkou. Vyberať si môžete aj jazdný mód, v Sporte Clio ešte výrazne ožije s Eko je zasa príliš mdlé. Bežný režim bol najlepší, nami zadefinovaný v položke MySense a nepotrebovali sme ho meniť. V meste vie Clio prejsť na elektrický pohon rádovo naraz stovky metrov, záleží aj na tom, ako vodič využíva dynamiku. Spotreba okolo 4,5 litra je reálna, čo je asi o dva litre menej, ako má stokoňový trojvalec. Postrachom pre hybridy zvykla byť diaľnica. Efekt prešmykujúcej prevodovky a kvílenie motora v Cliu nehrozí, pretože má pevné prevody. Diaľničnú rýchlosť zvláda veľmi dobre so spotrebou okolo 6,5 litra benzínu na 100 km.
Hybridné Clio naozaj dokáže šetriť najmä v meste a funguje veľmi príjemne. Len treba počítať s vyššou cenou od 18 100 eur. Spočiatku osloví najmä nadšencov nových technológií, no nárast popularity hybridných modelov, sú pre Renault povzbudením.