zdielať

TEST BMW x3 a iX3: Vyzerajú rovnako, ale majú rôzne srdcia

- 1 3 1 - TEST BMW x3 a iX3: Vyzerajú rovnako, ale majú rôzne srdcia

Facelift jedného z najpredávanejších SUV bavorskej automobilky stále patrí ku klasike, ale tentoraz je modernejší a športovejší. Vyskúšali sme hneď dva druhy tohto obľúbeného auta. Jeden zo silným šesťvalcovým turbodieslom xDrive 30d a druhý iX3 s plne elektrickým pohonom. Na prvý pohľad sa veľmi nelíšia, ale oba sa svojou kvalitou „dotýkajú hviezd“. Možno je to trochu nadnesené tvrdenie, ale určite pravdivé.

Decentný vzhľad

- 6 2 - TEST BMW x3 a iX3: Vyzerajú rovnako, ale majú rôzne srdcia
Jazda s plne elektrickým iX3 je zážitkom len škoda, že nie je k dispozícii pohon všetkých kolies. Foto: netcarshow.com

V porovnaní s predchádzajúcim modelom prešli zmenou predné svetlomety, pribudli zadné svetlá s 3D efektom, zmenený je predný i zadný nárazník. Typická mriežka chladiča je mierne upravená a o čosi užšia. Výraznejšie sú prvky ochrany spodnej časti vozidla a zaujímavo pôsobia špeciálne bočné lišty v štýle dobre známej X Line. Upravené sú aj bočné predné difúzory a výraznejší otvor prívodu vzduchu pod predným nárazníkom. Línia karosérie je prakticky bez zmien a stále platí, čo sa podarilo, to veľmi meniť netreba. Auto pôsobí robustne a od prvých modelov X3 je väčšie, mohutnejšie a hlavne vyzerá športovejšie. Viac sa podobá na X5 druhej generácie. S balíkom M Sport je stále mierne konzervatívne, ale podľa mňa je krajšie. Nie je ani zbytočne veľké a agresívne, ale facelift auto vhodne osviežil. Skrátka, vydarilo sa.

Prémiový interiér

Interiéru takisto sotva čo vytknúť. Palubná doska dostala dotykovú stredovú obrazovku s veľkosťou 12,3 palca. Je ľahko čitateľná a ovláda sa veľmi jednoducho. Veľmi rýchlo si zvyknete na všetky symboly, reaguje rýchlo a spoľahlivo. Palubná doska je jemne orientovaná na vodiča, použité sú vysokokvalitné materiály, sedadlá sú pohodlné a možno ich prispôsobiť v mnohých smeroch a interiér pôsobí síce klasicky, ale stále je veľmi pekný. Otočný ovládač infotainmentu je „po ruke“ a výhodou je aj samostatný panel klimatizácie, ktorý už v mnohých nových modeloch nenájdete. Darmo, klasika je klasika a tá má stále svojich priaznivcov. Miernym nedostatkom je menej miesta na zadných sedadlách a to aj napriek tomu, že x3 je väčšie než predchádzajúce modely. Kufor ponúka objem 550 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel sa dá objem zväčšiť na 1 600 litrov. Na to, že sme testovali turbodiesel, bolo odhlučnenie kabíny takmer dokonalé. Určite tomu pomohol aj dokonalý adaptívny podvozok a nízkoprofilové pneumatiky. K dokonalosti prispela aj rozšírená ponuka asistenčných systémov. Za zmienku stojí aktívny tempomat s vylepšenými funkciami v meste, asistent vytvárania záchrannej uličky, výstrahami pred križovatkami s dodatočným brzdením. Vylepšený je aj systém riadenia a navádzanie v jazdných pruhoch. Novým prvkom je aj systém umožňujúci nahrávanie videa z okolia vozidla BMW Drive Recorder. Asistenčné systémy sú dokonalé a veľmi pomáhajú vodičovi zvládať všetky nástrahy pri jazde. Len ich treba vedieť správne používať.

Silné srdce pod kapotou

Bavorská automobilka stále patrí k tým výrobcom, ktorí sa nevzdávajú naftových motorov. Musím sa priznať, že som zástancom tohto druhu pohonu a je škoda, že mnohé automobilky podľahli tlaku ochranárov. Podľa mňa je to hlúposť a hlavne škoda pre motoristov. Testoval som auto s jedným z najlepších súčasných naftových motorov. Radový trojlitrový šesťvalcový turbodiesel s výkonom 286 koní je štandardne spriahnutý s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá priam dokonale čítala potreby motora počas jazdy. Motor má veľmi dobrú dynamiku až s prebytkom výkonu. Pomáha mu aj sériovo montovaný 48-voltový mild-hybridný systém, ktorá naftovému agregátu pomáha najmä v spektre, keď ešte nedosahuje potrebnú rýchlosť nástupu výkonu. V aute je malá 48-voltová batéria. Obe pohonné jednotky sú dobrou voľbou pri športovej jazde a dosiahnu zrýchlenie na stovku za 5,7 sekundy. Určite sa toto motorové súkolie prejavilo aj na samotnej spotrebe. Mimo mesta sme spotrebu dosiahli 5,5 litra, v meste 8 litrov a na diaľnici 7,5 litra. Jazda bola viac ako príjemná, všetko fungovalo dokonale a ak nebudete veľmi podliehať závislosti od razantnej jazdy, bude toto auto aj úsporné. A to nemá všetka konkurencia. Vyzdvihnúť treba vynikajúci podvozok.

- 5 3 - TEST BMW x3 a iX3: Vyzerajú rovnako, ale majú rôzne srdcia
Plne elektrické BMW iX3 spoznáte najmä zo zaslepenej masky a inej grafiky kolies. Foto: netcarshow.com

To isté, len iné srdce

Rodný brat X3 s plne elektrickým pohonom je ďalšou čerešničkou na torte. Má označenie iX3 a je ďalším príspevkom automobilky v „elektroére“ motorizmu. BMW iX3 je iba druhým plne elektrickým modelom automobilky. Auto technicky vychádza z modelu X3. Má zhodný rázvor, iba kozmetické zmeny karosérie. Najmä predné mriežky masky chladiča sú prekryté a to je vlastne jediný vonkajší znak, že ide o auto na elektrický pohon. Podobne dizajn kolies je iný a prezrádza, že v tomto prípade je niečo iné. Základ tvorí batéria s kapacitou 80 kWh a elektromotor ponúka úctyhodný výkon 210 kW, čo z auta robí doslova raketu. Škoda, že motor poháňa iba zadnú nápravu. Pri prejazde ostrejších zákrut si treba dávať pozor na nežiaduce uskočenie zadku auta. V interiéri si na prvý pohľad ani nemusíte všimnúť, že sedíte v elektromobile. Rovnaká je prístrojová doska a rovnaké sú aj jazdné režimy. Použité materiály sú na špičkovej úrovni, presne tak, ako sme u BMW zvyknutí. Auto s hmotnosťou skoro dve tony jazdí dokonale. Veľká batéria na podvozku znižuje ťažisko. K náklonom v zatáčkach takmer nedochádza. Rekuperácia je na vysokej úrovni a jej účinnosť dokážete zvýšiť, ak sa naučíte jazdiť s elektromobilom.

- 4 3 - TEST BMW x3 a iX3: Vyzerajú rovnako, ale majú rôzne srdcia
Zadná časť so zaujímavou novou grafikou zadných svetiel. Foto: netcarshow.com

Tabuľkový dojazd je 380 kilometrov, ale mne sa podarilo aj pokoriť 400-kilometrovú hranicu. Jazdil som v režime Eco a využíval som každú chvíľu na rekuperáciu. Nepribúdali síce kilometre dojazdu, ale oveľa pomalšie ubúdali. Pri rekuperácii auto takmer vôbec nespomaľuje. Pri rozumnej jazde sa môžete dostať aj na priemernú spotrebu 15 kWh, ale na diaľnici je to aj raz toľko. Stále však zvládnete 300 kilometrov aj pri rýchlej jazde. Zdá sa, že odporcovia elektromobilov majú o problém navyše. Ja som si jazdu s vynikajúcim podvozkom, galantným pružením užil v absolútnom tichu. Vďaka za príjemný zážitok tvorcom tohto auta.

Kategórie:

Podobné články

mmnt.sk
Close Cookmode