Aby sme dosiahli naše ciele či predsavzatia odporúča sa nastaviť si konkrétne ciele a presný spôsob, akým ich chceme dosiahnuť. Na toto všetko vám môže pomôcť SMART analýza.
SMART je analytická technika, ktorá využíva nastavenie špecifických cieľov pri plánovaní. Táto analýza sa využíva aj pri nastavovaní pracovných cieľov, ale pomôže vám zlepšiť aj fyzickú kondíciu či jazykové zručnosti.
S-specific
Základom celej analýzy je definovať si každý cieľ najpresnejšie ako je to možné. Cieľ by mal byť konkrétny, jasne definovaný a mali by sme presne vedieť čo chceme dosiahnuť. Napríklad, ak chceme schudnúť, mali by sme si stanoviť presnú váhu, na ktorú sa chceme dostať. V prípade obchodu a podnikania napríklad zvýšiť obrat o 10%.
M- measurable
Pri stanovení cieľa by sme mali myslieť na to, aké sú naše optimálne výsledky a akým spôsobom ich chceme dosiahnuť a hlavne akým spôsobom ich vieme merať. Napríklad pri meraní fyzickej kondície pri behu či bicykli nám vedia pomôcť inteligentné hodinky či aplikácie v telefóne. Pri pracovných cieľoch pomáha sledovať a merať ciele napríklad pravidelný reporting.
A- achievable
Každý cieľ by mať byť dosiahnuteľný v stanovenom čase. Dôležité je zamyslieť sa nad aktuálnym stavom a uistiť sa, že máte potrebné prostriedky na dosiahnutie. Napríklad pri podnikaní by ste mali myslieť, či máte dostatok financií na zabezpečenie technológií, ale aj dostatok zamestnancov
R- realistic
Stanovenie cieľa by malo byť reálne. Napríklad keď chceme začať behávať a nikdy sme pred tým nebehali, nie je vhodné nastaviť si príliš nereálny cieľ, ktorý určite nezvládneme v krátkom časovom okamihu. Príliš nereálne ciele môžu mať opačné účinky.
T- times specific
Správne nastavený cieľ by mal byť špecifický a mať z hľadiska času presne nastavený cieľ. Zároveň sa odporúča kontrolovať meranie tohto cieľa priebežne.