Dacia Duster prešla omladzovacou kúrou a je oveľa pôsobivejšia, krajšia a vzbudzuje rešpekt. Patrí k tým autám, ktoré za primeranú cenu dokážu ponúknuť oveľa viac než konkurencia. Od začiatku patrilo toto francúzsko-rumunské SUV k najžiadanejším. Veľkou výhodou je najmä jeho cena. My sme testovali vozidlo s úsporným motorom, slušným výkonom a hlavne vynikajúcou spotrebou. Pohon benzín v kombinácii s LPG je veľkou výzvou pre hybridnú súčasnosť automobilového priemyslu.
Zmeny dizajnu autu prospeli
Aj keď základná línia karosérie zostala prakticky bez väčších zmien, pribudli však prvky, ktoré auto posunuli v hodnote pôsobivosti výrazne vyššie. Auto vyzerá robustnejšie a príťažlivejšie. Na prvý pohľad je jasné, že je predurčené nielen na cesty a diaľnice, ale aj na jazdu po nespevnenom povrchu. Nechýbajú ochranné lišty okolo celého vozidla, vylepšené svetlomety, nechýbajú strešné lyžiny, zvláštne otvory, pribudlo nové tvarovanie ochrany spodnej časti vozidla, zmenené boli aj zadné svetlá. Treba uznať, že je auto teraz krajšie a môže bez obáv konkurovať aj vozidlám vyšších tried.
Plastový interiér
Na prvý pohľad si nemožno nevšimnúť množstvo plastov. Prístrojová doska je zhotovená z tvrdého plastu a pôsobí trochu lacno. Čo by sme však chceli, keď má byť cena auta stále v rozumnej hladine. V tomto prípade to platí stopercentne. Mierne zastaralo pôsobí aj dotykový displej s multimediálnym systémom. Zato ovládací panel digitálnej klimatizácie je moderný a ľahko „pochopiteľný“. Pekný je aj volant a nové sú výduchy klimatizácie. Výborné sú vyššie sedadlá umožňujúca bezproblémový výhľad z vozidla. Vo výbave Prestige má Duster automatickú klimatizáciu, nechýba ani vyhrievanie predných sedadiel a pôsobivé sú aj štyri kamery zachytávajúce spoľahlivo bezprostredné okolie auta. Na druhej strane sme mali mierny problém s ukazovateľom paliva – palubný počítač túto informáciu neposkytuje. Spotrebu plynu ukazuje archaický ukazovateľ neprakticky umiestnený mimo zorného uhla vodiča. Jeho poloha vľavo pod volantom nie je práve najlepšia. Auto bolo pomerne dobre odhlučnené, ale pri vyšších rýchlostiach to už neplatí. Ale opäť opakujeme – čo by sme chceli za tie peniaze.
Dva v jednom pod kapotou
Auto poháňa trojvalcový litrový benzínový motor TCe spriahnutý s päťstupňovou mechanickou prevodovkou a s výkonom 74 Kw. Motor pracoval s priemernou spotrebou benzínu necelých šesť litrov. Oveľa lepšie výsledky v úspore sme dosiahli s pohonom na plyn LPG. Na sto kilometrov to bolo sedem litrov, ale za akú cenu – polovicu nákladov na benzín. A to je asi najväčšia výhoda. Navyše pri jazde na benzín bolo zrýchlenie o niečo horšie (14,4 sekundy) v porovnaní s plynovým pohonom (13,8 sekundy). Batožinový priestor ponúka objem 445 litrov, po zložení operadiel zadných sedadiel úctyhodných 1 478 litrov. Nevýhodou je absencia rezervného kolesa, ktoré muselo ustúpiť plynovej nádrži s objemom 35 litrov. Podvozok patrí k tomu lepšiemu a pruženie takisto patrí k plusom tohto zaujímavého auta. Cena nami testovanej Dacie Duster je 14 790 eur. Nemenej zaujímavá je skutočnosť, že pri jazde na plyn sme spočítali, že prejdenie jedného kilometra vyjde na 4 centy. A to už je paráda. Kto teda uvažuje vlastniť auto s vynikajúcim výkonom, schopnosťou zdolávať aj náročnejší terén a to všetky pri pohone iba prednej nápravy, má šancu získať to, čo potrebuje.