Mnohých motoristov pravdepodobne nepotešila informácia o ukončení výroby Dacie Dokker. Nahradiť ju má nový Renault Express Van. Nie je veľmi odlišný od novej generácie Kangoo Van, ale vnútri je výrazne zmenený.
Karoséria
Renault Express Van je síce podobný modelu Kangoo, ale je predovšetkým lacnejší a dokáže si svoju úlohu rovnako dobre zastať. Stojí na platforme, na akej bola postavená Dacia Dokker. Express má byť cenovo dostupnejší a rovnako spoľahlivý pracovný voz. Na prvý pohľad zaujmú asymetrické zadné dvere, ktoré sa otvárajú až do uhla 180 stupňov. Objem ložnej plochy dodávky je 3,3 metra kubického a môže odviezť predmety do dĺžky takmer dva metre. Bočné posuvné dvere po otvorení poskytnú šírku na nakladanie 716 mm, čo výrazne zlepšuje nakladanie a prístup do auta. Keďže je to vyslovene úžitkové vozidlo s pevným priečinkom oddeľujúcim vodiča spolujazdca od ložnej plochy, zodpovedá tomu aj výbava auta. Nájdete však airbag vodiča, oceľové disky kolies, centrálne zamykanie a výškovo nastaviteľný volant. Manuálne ovládané spätné zrkadlá, uzavierateľnú schránku. Dizajn auta je pomerne jednoduchý, ale stále pekný. Príjemné línie dodávky sú podľa mňa krajšie, než to bolo pri koncernovej Dacii. V tomto prípade však nejde o krásu, ale účelnosť. Predná maska je typicky „renaultovská“ a výrazný predný nárazník znesie aj tvrdšie zaobchádzanie. Typicky pracovné auto s tendenciou zapáčiť sa.
Interiér
Tomu zodpovedá aj interiér vozidla. Prekvapili ma pomerne pohodlné sedadlá, veľké dvere umožňujú pohodlné a bezproblémové nastupovanie, v aute je dostatok úložných plôch menších i väčších v objeme 48 litrov. Pre podnikateľov a rozvážateľov rôzneho tovaru potrebná maličkosť. Čalúnenie je strohejšie a prevládajú nemäkčené plasty. Palubná doska je vyslovene funkčná bez zbytočných ozdôb a okrás. Inak by ste v aute márne hľadali niečo, čo do pracovného auta nepatrí. Výrobca ponúka výrazne prepracovanejšiu a elegantnejšiu verziu Kangoo. Je však o čosi drahšia. Napriek tomu Express Van umožňuje vybrať si niekoľko personalizovaných doplnkov podľa želania zákazníkov. Auto je vyslovene určené na podnikanie a tomu zodpovedá aj pracovná plocha. Je bez čalúnenia a obloženia, spodná plocha je vytvorená z vlnitého plechu. Dá sa ľahko a jednoducho udržiavať v čistote a znesie aj nie práve najjemnejšie zaobchádzanie. Je to však ložná plocha a túto funkciu plní bez kompromisov.
Motor
Musím povedať, že som zástancom dieselových motorov a tak ma zvolená pohonná jednotka potešila. Pod kapotou som mal preplňovaný dieselový štvorvalec Blue dCi 95 s výkonom 70 kW. Motor bol spriahnutý so šesťstupňovou manulánou prevodovkou, ktorá umožňovala hladké radenie prevodových stupňov. Výrobca ponúka aj variantu motora eco-leader pre optimalizáciu spotreby a minimalizovanie emisií CO₂. Najazdil som počas testu takmer tisíc kilometrov pri priemernej spotrebe 5,1 litra nafty.
Hodnotenie
Pri takomto aute si musíme uvedomiť hlavne účel, na ktorý sa bude používať. Jazda s ním nie je síce veľmi odlišná od „osobných“ automobilov, ale podvozok je tuhý, menšie nerovnosti zvláda bez problémov ale najmä pri nenaloženom aute bez nákladu sa neubránite na nerovnostiach s trošku hlučnejším prejazdom a miestami aj odskoku kolies. Priehradka medzi nákladovou časťou a vodičom síce slúži aj ako odhlučnenie, ale veľmi to necítiť. Pre pevnú priehradku má vodič pri cúvaní k dispozícii Rear View Assist, ktorý sprostredkúva dianie za vozidlom pomocou kamery namontovanou v zadnej časti auta. Obraz sa premieta na digitálnej obrazovke a k lepšej orientácii vodiča prispieva aj širokouhlé spätné zrkadlo Wide View umiestnené na slnečnej clone vodiča. Asistent mŕtveho uhla pracoval spoľahlivo. S týmto autom by som sa asi sotva vybral na dovolenku. Mohol by som síce naložiť veľa batožiny, ale dve osoby toho až tak veľa nepotrebujú. Renault Express Van je typicky pracovné auto, ktorému nechýba nič, aby plnil svoje poslanie stopercentne. Na to je ako stvorený.